Της Κατερίνας Σαλαβούρα
Post-truth Politics και Fake News: Το πρώτο αναδείχθηκε ως η λέξη της χρονιάς από το Oxford Dictionaries. Το δεύτερο υπήρχε ως τάση και είναι ευρύτερα γνωστό ως hoax ή trolling.
Η εικονική αλγοριθμική πραγματικότητα διαμορφώνεται από ετερόκλητες πληροφορίες ενώ ο Jonathan Albright αναφέρεται με στατιστικά στοιχεία στην διαμόρφωση ενός ψευδο-ειδησεογραφικού συστήματος.
Αν και η ιστορία της δημοσιογραφίας είναι συνυφασμένη με τις ψευδείς ειδήσεις, ωστόσο σήμερα αυτό το φαινόμενο της μετα-αλήθειας λαμβάνει ανησυχητικές διαστάσεις. Η Google και το Facebook έχουν το ολιγοπώλιο της παροχής πληροφορίας και εμπλέκονται σημαντικά στην προώθηση τέτοιων ψευδών ειδήσεων, ακόμα και αν δεν είναι στην πρόθεση τους. Όμως τα οικονομικά συμφέροντα είναι τεράστια μπροστά στην αντικειμενική ενημέρωση. Ο ανταγωνισμός του ‘’κλικ’’ τροφοδοτεί οικονομικά επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και αγαθών.
Από την άλλη μεριά το βρετανικό δημοψήφισμα και οι Αμερικάνικες εκλογές επηρεάστηκαν από ψευδή αφηγήματα, τα οποία επινοήθηκαν από ακροδεξιά site είτε για να λάβουν μερίδιο στην πολιτική πραγματικότητα είτε για να πολεμήσουν τα συστημικά Μ.Μ.Ε.
Μέσα από τις παραπάνω διαπιστώσεις μπορούμε πλέον ως επιστημονική δημοσιογραφική κοινότητα να μιλάμε για το τέλος της αθωότητας του διαδικτύου; Ή μήπως είναι μια σημαντική ευκαιρία να συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε την αλήθεια ως μια επαναστατική πράξη απέναντι σε μια εποχή καθολικής εξαπάτησης, παραφράζοντας τα λόγια του Όργουελ;
Τα παραπάνω θέματα συζητήθηκαν πρόσφατα στο πλαίσιο του ΜΠΣ Επικοινωνία και Δημοσιογραφία του ΑΠΚΥ με εκλεκτούς προσκεκλημένους τους Μιχάλη Παναγιωτάκη και Νίκο Σμυρναίο. Τη συζήτηση συντόνισε η ακαδημαϊκή υπεύθυνη του ΜΠΣ, Σοφία Ιορδανίδου.
Ένα πολύ ενδιαφέρον, σχετικό με το θέμα άρθρο, για περαιτέρω προβληματισμό: http://europe.newsweek.com/truth-post-truth-politics-donald-trump-liberals-tony-blair-523198?rm=eu
ΑπάντησηΔιαγραφή