Δημοσιογραφική (αν)αξιοπιστία; – ComMedia

Σάββατο, 22 Ιουλίου 2017

Δημοσιογραφική (αν)αξιοπιστία;

του Μάρκου Μιχαήλ

Με αφορμή το τραγικό δυστύχημα της πτώσης του ελικοπτέρου τύπου «UH-1H», στο Σαραντάπορο Ελασσόνας, στις 19 Απριλίου, παρουσιάστηκε ξανά το φαινόμενο κάποιοι αρθρογράφοι να μην αφιερώνουν τον κατ’ ελάχιστο απαιτούμενο χρόνο για να προσφέρουν σωστή πληροφόρηση στο κοινό. Ακόμα πιο ανησυχητικό είναι πως κάποιοι βρήκαν αρκετό χρόνο να δημιουργήσουν σενάρια για την πτώση του ελικοπτέρου.

Τις πρώτες ώρες μετά την πτώση του ελικοπτέρου, κάποιοι αρθογράφοι στην αγωνία τους να αναμεταδώσουν πρώτοι την είδηση, δεν μπήκαν στον κόπο να αφιερώσουν μερικά δευτερόλεπτα για να βρουν μια φωτογραφία του τύπου του ελικοπτέρου που κατέπεσε. Ενδεικτικά εμφανίστηκαν φωτογραφίες ελικοπτέρων τύπου Apache[1], NH90, Chinook, Seahawk ακόμα και Blackhawk[2] (που δεν διαθέτει η Ελλάδα).

Επιπρόσθετα εμφανίστηκαν δημοσιεύματα που άφηναν υπονοούμενα για πτώση του ελικοπτέρου λόγω παλαιότητας[3], ή κακής συντήρησης. Είναι γεγονός πως τα ελληνικά «UH-1H» είναι παλαιά σε ηλικία αφού τα νεότερα από αυτά παραλήφθηκαν το 1981[4]. Η παλαιότητα ωστόσο δεν σημαίνει ότι ένα αεροπορικό μέσο μπορεί να θεωρηθεί αναξιόπιστο, ενδεικτικά αναφέρεται πως η υπερδύναμη των ΗΠΑ ακόμα χρησιμοποιεί τα βομβαρδιστικά Β-52, που κατασκευάστηκαν την δεκαετία του 1950[5]. Τα διάφορα σενάρια δημοσιογραφικής φαντασίας διαψεύστηκαν νωρίς, καθώς διαφάνηκε πως η πτώση του ελικοπτέρου οφειλόταν στην πρόσκρουση σε καλώδια της ΔΕΗ, λόγω ύπαρξής ομίχλης και μειωμένης ορατότητας[6].

Ο επικοινωνιολόγος και ο δημοσιογράφος οφείλουν να είναι αξιόπιστοι για να δημιουργήσουν και διατηρήσουν μια καλή φήμη. Ωστόσο δημοσιεύματα, που αποτυγχάνουν να παρουσιάσουν επαρκώς ένα γεγονός ή που προτρέχουν στην έκδοση πορισμάτων για το πώς και γιατί έγινε κάτι, παρέχουν λανθασμένη ενημέρωση, πληροφόρηση και προσφορά γνώσης στο κοινό τους.  Δημοσιεύματα παρόμοιου τύπου με αυτά των παραδειγμάτων, πλήττουν την αξιοπιστία των δημοσιογράφων που τα γράφουν, αλλά και την επικοινωνιακή εικόνα του μέσου που τους δίνει χώρο για να αρθρογραφήσουν[7].


[1]Ant1Iwo.com, “Μακρύς ο κατάλογος των θυμάτων από δυστυχήματα με ελικόπτερα «Χιούι»”, στο http://www.ant1iwo.com/news/ellada/article/268161/makrus-o-katalogos-ton-thumaton-apo-dustuhimata-me-elikoptera-hioui-video/
[2]LubenNews, 4 νεκροί από τους 5 επιβαίνοντες του στρατιωτικού ελικοπτέρου που συνετρίβη στο Σαραντάποροhttp://luben.tv/stream/111524

[3]Pronews.gr,,ημερ. 190/4/2017“Στο Σαραντάπορο συνετρίβη το Αρχαίο UH-1H του ΕΣ” στο:http://www.pronews.gr/portal/20170419/world/aeroporika-atyhimata/36/synagermos-sto-pentagono-stratiotiko-elikoptero-hathike-apo

[4] Γενικό Επιτελείο Στρατού\ Ελικόπτερα\ UH-1HHuey, στο http://www.army.gr/default.php?art_id=35581&cat_id=154&pname=Article

[5] Smithsonian Air & Space magazine, The B-52 Just Keeps on Flyinghttp://www.airspacemag.com/flight-today/b-52-just-keeps-flying-180953933

[6]Huffpost /Newsroom ημερ. 20/4/2017«Ακουμπήσαμε τα καλώδια»: Τι κατέθεσε η αρχιλοχίας Βασιλική Πλεξίδα για τη συντριβή του ελικοπτέρουhttp://www.huffingtonpost.gr/2017/04/20/eidhseis-koinwnia-xtyphsame-ta-kalwdia-ti-kate8ese-h-arxiloxias_n_16121968.html

 [7] Στο Εγχειρίδιο Τέχνης και Τεχνικής της επικοινωνίας (σ27) ο Β. Μουρδουκούτας, αναφερόμενος στα πεδία και είδη επικοινωνίας γράφει πως η δημοσιογραφία: «διαμορφώνεται ως πεδίο από το σύνολο των πρακτικών της επικοινωνίας με στόχο την ενημέρωση, πληροφόρηση, προσφορά γνώσης».

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να μην περιέχουν υβριστικούς. προσβλητικούς ή/και ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς, διαφορετικά θα διαγράφονται