Διατροφή: 2 στρατηγικές επικοινωνίας για να αντιμετωπίσεις όσους σε σαμποτάρουν – ComMedia

Πέμπτη 2 Μαρτίου 2017

Διατροφή: 2 στρατηγικές επικοινωνίας για να αντιμετωπίσεις όσους σε σαμποτάρουν

της Μαρίας Πιτσιδήμου

Η επικοινωνία βρίσκεται στο επίκεντρο της ζωής μας, ακόμα και όταν η μεγάλη
σημασία της σωστής αξιοποίησης των “όπλων” της δεν γίνεται άμεσα αντιληπτή
Η επικοινωνία βρίσκεται στο επίκεντρο της ζωής μας, ακόμα και όταν η μεγάλη

σημασία της σωστής αξιοποίησης των “όπλων” της δεν γίνεται άμεσα αντιληπτή
Η επικοινωνία βρίσκεται στο επίκεντρο της ζωής μας, ακόμα και όταν η μεγάλη

σημασία της σωστής αξιοποίησης των “όπλων” της δεν γίνεται άμεσα αντιληπτή
Η επικοινωνία βρίσκεται στο επίκεντρο της ζωής μας, ακόμα και όταν η μεγάλη σημασία της σωστής αξιοποίησης των "όπλων" της δεν γίνεται άμεσα αντιληπτή.

Σε περίπτωση που έχεις αισθανθεί ότι υπάρχουν άνθρωποι κοντά σου, οι οποίοι σαμποτάρουν την προσπάθειά σου να χάσεις κιλά και να αλλάξεις διατροφικές συνήθειες, υπάρχουν 2 στρατηγικές επικοινωνίας που μπορείς να χρησιμοποιήσεις, με στόχο να αντιμετωπίσεις τις φραστικές τρικλοποδιές που σου βάζουν.

Η καθηγήτρια Επικοινωνίας Lynsey Romo, από το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας, μαζί με την ερευνητική της ομάδα, αφού διαπίστωσαν πως πράγματι υπάρχουν άνθρωποι, είτε από το οικογενειακό είτε από το φιλικό είτε από το εργασιακό μας περιβάλλον, οι οποίοι συνειδητά ή ασυνείδητα σαμποτάρουν την προσπάθειά μας να χάσουμε κιλά, προχώρησαν σε σχετική έρευνα.

Όπως σημειώνεται σε σχετικό δελτίο τύπου, η Romo λέει πως οι “σαμποτέρ” μπορεί να δρουν συνειδητά ή ασυνείδητα, παρόλα αυτά η κριτική που ασκούν επηρεάζει τους ανθρώπους που προσπαθούν να χάσουν κιλά, με αποτέλεσμα οι προσπάθειές τους αυτές να μην ευοδώνονται.
Έτσι, λαμβάνοντας υπόψη της το γεγονός ότι η παχυσαρκία είναι ένα μεγάλο πρόβλημα στον κόσμο, θέλησε να διερευνήσει συγκεκριμένα τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι, που προσπαθούν να χάσουν βάρος, αντιμετωπίζουν επιτυχώς τους σαμποτέρ, ώστε να αποκαλύψει και στους υπόλοιπους τα μυστικά.

Μεταξύ των ευρημάτων, τα οποία δημοσιεύτηκαν στο επιστημονικό περιοδικό Health Communication, διαπιστώθηκε πως υπάρχουν 2 στρατηγικές επικοινωνίας, οι οποίες μπορούν να μας βοηθήσουν να διαχειριστούμε τα κακεντρεχή σχόλια των σαμποτέρ, ενώ ταυτόχρονα να μένουμε πιστοί στον στόχο μας και να μη χαλάμε τη σχέση που έχουμε μαζί τους.

Οι σαμποτέρ δρουν συνειδητά ή ασυνείδητα. Αλλά γιατί το κάνουν;

Η ερευνητική ομάδα κάλεσε 40 ανθρώπους να συμμετάσχουν στη μελέτη, εκ των οποίων οι 21 ήταν γυναίκες. Όλοι οι συμμετέχοντες ήταν πρώην υπέρβαροι και παχύσαρκοι, οι οποίοι είχαν καταφέρει να χάσουν κιλά και να διατηρηθούν σε καλή φόρμα.

Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε μία σειρά από ερωτήσεις και να δώσουν αναλυτικές συνεντεύξεις σχετικές με το βάρος που είχαν στο παρελθόν, το βάρος που είχαν τη δεδομένη στιγμή, αλλά και τα συναισθήματα και την επικοινωνία που είχαν με τους συνανθρώπους τους πριν την απώλεια βάρους, αλλά και κατά τη διάρκεια της προσπάθειας.

Η μέση απώλεια βάρους των συμμετεχόντων ήταν τα 35 κιλά. Σύμφωνα με τα ευρήματα, αυτό που αποτέλεσε έκπληξη ήταν ότι όλοι οι συμμετέχοντες δήλωσαν πως, κατά τη διάρκεια της προσπάθειάς τους, είχαν να αντιμετωπίσουν την κριτική των συνανθρώπων τους, ενώ παραδέχτηκαν πως υπήρχαν άνθρωποι κοντά τους, οι οποίοι προσπάθησαν να δυναμιτίσουν τις προσπάθειές τους.

Η καθηγήτρια Romo εξηγεί: “Αυτή η αρνητική συμπεριφορά προκαλείται από αυτό που εγώ αποκαλώ lean stigma”, δηλαδή όταν ένα μέλος, το οποίο ανήκει σε μία κοινωνική ομάδα, αποφασίζει να αλλάξει τη διατροφική του συμπεριφορά, αυτή η αλλαγή γίνεται αντιληπτή από τα υπόλοιπα μέλη ως απειλή για τη δική τους εικόνα, με αποτέλεσμα να προσπαθούν να την εμποδίσουν.

Οι 2 επικοινωνιακές στρατηγικές αντιμετώπισης των σαμποτέρ

Ωστόσο, η έρευνα διαπίστωσε πως υπάρχουν 2 στρατηγικές επικοινωνίας, τις οποίες χρησιμοποιούσαν οι άνθρωποι που προσπαθούσαν να χάσουν κιλά, για να αντιμετωπίσουν όσους υπέσκαπταν τις προσπάθειές τους.

Υπήρχαν οι συμμετέχοντες οι οποίοι δρούσαν προληπτικά, πείθοντας τους συνανθρώπους τους ότι η δική τους αλλαγή δεν απειλεί την εικόνα των άλλων. Και υπήρχαν οι συμμετέχοντες οι οποίοι δρούσαν αντιδραστικά, κάνοντας τον περίγυρό τους να νιώθει μικρότερη απειλή.
Ειδικότερα, όσοι δρούσαν προληπτικά  γνωστοποιούσαν στον περίγυρό τους πότε θα ξεκινήσουν διατροφή και εξηγούσαν τον λόγο που θα το έκαναν. Κατά τη διάρκεια της προσπάθειάς τους έκαναν τα εξής:

  • Απέφευγαν να πηγαίνουν σε κοινωνικές συναθροίσεις
  • Αν τελικά συμμετείχαν σε κοινωνικές συναθροίσεις, έτρωγαν μικρές μόνο ποσότητες ανθυγιεινού φαγητού ή
  • Δεν αρνούνταν την προσφορά ενός πιάτου με ανθυγιεινό φαγητό, αλλά έβρισκαν μία δικαιολογία για να μην το φάνε (σε πάρτι γενεθλίων, δέχονταν π.χ. ένα κομμάτι τούρτα με τη δικαιολογία ότι θα το φάνε μετά, αλλά δεν το έτρωγαν)
  • Την ελεύθερη μέρα της διατροφής, κατά την οποία μπορούσαν να φάνε ελεύθερα, έβγαιναν με φίλους ή συγγενείς
Εκείνοι που δρούσαν αντιδραστικά, από την άλλη, αφού ξεκινούσαν τη διατροφή, έκαναν γνωστό στον περίγυρό τους πως οι διατροφικές τους επιλογές άλλαξαν λόγω υγείας και ενέργειας και όχι λόγω εμφάνισης, για να τους καθησυχάσουν ότι, αλλάζοντας τρόπο ζωής, δεν αποτελούν απειλή για την εικόνα των άλλων.

Η καθηγήτρια Romo στο τέλος προσθέτει: “Γενικά αυτή η μελέτη υπογραμμίζει πόσο σημαντικό ρόλο παίζουν οι σχέσεις μας στη μακροχρόνια διατήρηση μίας αλλαγής στο lifestyle μας. Και αναδεικνύει τη σημασία της επικοινωνίας στη διαχείριση αυτών των σχέσεων”.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να μην περιέχουν υβριστικούς. προσβλητικούς ή/και ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς, διαφορετικά θα διαγράφονται