Χρειαζόμαστε λίγες περισσότερες ειδήσεις με αξία – ComMedia

Τετάρτη, 7 Ιουνίου 2017

Χρειαζόμαστε λίγες περισσότερες ειδήσεις με αξία

Της Θάλειας Θεοδωρίδη

Φοιτήτριας στο ΜΠΣ Επικοινωνία και Νέα Δημοσιογραφία του #ΑΠΚΥ

Εκλογές, γάμοι & μόδα
Οι εκλογές στη Γαλλία και η μάχη των υποψηφίων για την προεδρία αποτέλεσαν το τελευταίο διάστημα το κεντρικό θέμα των ειδησεογραφικών δελτίων. Μεταξύ των δημοσιευμάτων εξαιρετικά προσφιλές θέμα αναδείχθηκε η προσωπική ζωή του υποψηφίου Εμμανουέλ Μακρόν και η σχέση του με τη σύζυγό του. Και μπορεί το θέμα να υπήρξε δημοφιλές, δεν παύει όμως να μας κάνει να αναρωτιόμαστε ποια είναι η σημαντική είδηση: ποιος διεκδικεί την προεδρία της Γαλλίας ή ποια τελικά είναι η διαφορά ηλικίας με τη σύζυγό του και γιατί να μας ενδιαφέρει;
Στις ΗΠΑ, όπου η δημόσια εικόνα των υποψηφίων είναι συνυφασμένη με την ιδιωτική τους ζωή, είναι πολύ σύνηθες φαινόμενο η ενασχόληση των ΜΜΕ με λεπτομέρειες από την προσωπική ζωή των υποψηφίων. Η αναμέτρηση της Hillary Clinton με τον Donald Trump, αποτυπώθηκε στα ΜΜΕ  ως ένας αγώνας δρόμου για τον πιο ηθικό, πιο καλοντυμένο και στυλάτο πολιτικό που βγάζει τις καλύτερες σέλφι. Στον μετεκλογικό απολογισμό, τα ρούχα της Melania, συζύγου του Προέδρου των ΗΠΑ και η σύγκριση σε κομψότητα με τη Michelle, σύζυγο του προηγούμενου Προέδρου Barack Obama, απασχόλησαν τα ΜΜΕ περισσότερο από το πολιτικό πρόγραμμα του Donald Trump.

Διαφημίσεις και ατζέντα
Ο ανταγωνισμός μεταξύ των ΜΜΕ, προκειμένου να ανεβάσουν την αναγνωσιμότητα των εντύπων ή την επισκεψιμότητα στους ιστότοπούς τους, οδηγούν συχνά στη χρήση περιεχομένων που προξενούν την περιέργεια και το ενδιαφέρον των ανθρώπων. Προκειμένου επίσης να προσελκύσουν διαφημίσεις, αναζητούν περιεχόμενα που θα διατηρήσουν το ενδιαφέρον του χρήστη περισσότερο, από πλευράς τόσο συχνότητας όσο και διάρκειας. Ακόμη και εφημερίδες, που δεν χαρακτηρίζονται ταμπλόιντ, καθορίζουν τα θέματα ατζέντας με βάση την προσέλκυση διαφημίσεων.

Στο επίκεντρο της προσοχής
Τα ΜΜΕ επιλέγουν ειδήσεις για γεγονότα που συνέβησαν πρόσφατα και ο αγώνας για την ταχύτερη μετάδοση των ειδήσεων είναι σκληρός. Η δυνατότητα να έχουμε πληροφόρηση με το πάτημα ενός κουμπιού διαμέσου του Ίντερνετ, κάνει τον ανταγωνισμό αδυσώπητο.
Οι δημοσιογράφοι και οι συντάκτες είναι αυτοί που κρίνουν την αξία μιας είδησης για να δημοσιευθεί. Ωστόσο, οι αντιλήψεις του κοινού είναι μια σημαντική παράμετρος που λαμβάνουν υπόψη.  Οι τάσεις του κοινού να προσελκύονται από ειδήσεις που σχετίζονται με διάσημους, με μεγάλες χώρες αλλά και αρνητικά και ασυνήθιστα γεγονότα (καταστροφές, εγκλήματα κλπ) σαφώς και επηρεάζει την επιλογή των ειδήσεων από τα ΜΜΕ.
Σε έναν κόσμο όπου ο καταιγισμός των πληροφοριών μάς δυσκολεύει να εστιάσουμε σε αυτό που έχει τη μεγαλύτερη σημασία για εμάς, τα ΜΜΕ δίνουν την καθημερινή τους μάχη για να προσελκύσουν την προσοχή μας.


Ειδήσεις και γραμματισμός στα μέσα
Έγκειται  στην κουλτούρα καθενός να επιλέξει την πληροφορία που έχει κάποια χρησιμότητα και αξία και να διακρίνει την εμμονική ενασχόληση των ΜΜΕ με το life style των διασημοτήτων  ή τις λεπτομερείς περιγραφές τραγικών συμβάντων από τις ειδήσεις που συνεισφέρουν στην ουσιαστική ενημέρωση.

 Η λύση για μια αποτελεσματική διαχείριση των μέσων και των πληροφοριών είναι ο εγραμματισμός στα μέσα και γι’ αυτό το σκοπό χρειάζεται διά βίου εκπαίδευση, κάτι που δεν είναι αυτονόητο για όλους. Ενδεχομένως, αυτός ο ντετερμινισμός να ακούγεται απαισιόδοξος, ωστόσο δεν έχουμε άλλη επιλογή παρά να προσπαθούμε να γινόμαστε πιο επιδέξιοι στη χρήση των μέσων.

0 comments:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλούμε τα σχόλια να μην περιέχουν υβριστικούς. προσβλητικούς ή/και ρατσιστικούς χαρακτηρισμούς, διαφορετικά θα διαγράφονται